Sphero programmering

Sphero – Första gången

Här kommer en introduktion till Sphero och hur man kan göra under 2 lektioner med elever första gången dom använder Sphero. Det finns en presentation som man kan visa upp i klassen innan man börjar programmera.

Länk: Sphero presentation

Efter introduktionen får eleverna para ihop sin iPad med en Sphero genom att trycka på ”Anslut robot”. När det är klart brukar jag låta eleverna bekanta sig med sin Sphero och testa sig fram med olika block.

En bra första uppgift efter att dom har använt den en stund är att lägga ut post-it-lappar på golvet Man börjar med en startpunkt och ett första mål. När dom har klarat av det första målet så lägger man ut nästa post-it-lapp, men dom börjar alltid på samma punkt. Enligt exemplet nedan.

Uppgift 1

Programmera din Sphero från lapp 1 till lapp 2.

Uppgift 2

Programmera din Sphero från lapp 1 till lapp 2 och stanna där. Sedan till
lapp 3.

Uppgift 3

Programmera din Sphero från lapp 1 till lapp 2 och stanna där, till lapp 3 och stanna där. Sedan till
lapp 4.

Uppgift 4

När du kommit till lapp 4 kan du programmera din Sphero att åka tillbaka till lapp 1.

Sen kan man fortsätta hur länge man vill och utöka banan eller t.ex. be dom åka tillbaka till startpunkten.

Visa kommentarerDölj kommentarer

Lämna en kommentar